De Wilde Wespenorchis - Hilde Schockaert


De wilde wespenorchis

Op een vroege zomerdag betrad ik het gazon in de ietwat verwilderde tuin van een vriendin. Mijn oog viel op een frisgroen breed blad tussen de grassprieten. ‘Trap daar niet op!’ zei mijn vriendin. ‘Het is de breedbladige wespenorchis. Dat is een beschermde plant!’

Slik… In onze tuin had ik dat plantje ook al enkele zomers opgemerkt en telkens vlijtig weggemaaid. Toen hoorde een gazon nog kort en verzorgd te zijn.

De daaropvolgende maanden liet ik de bewuste blaadjes met rust. Ik maaide er vrolijk rond en inderdaad, er verscheen een ranke bloemstengel met onopvallende kleine bloempjes. Het leken kleine bijen die boven elkaar netjes geschikt plaats hadden genomen. Maar toen ik keek met mijn leesbril, zag ik wonderlijke kleine orchideeën: een donkerrode beker, omringd door geelgroene schutblaadjes, nodigt de wespen uit tot nectar drinken. 

Wat een prachtige plant! Zomaar tussen het gras. In mijn tuin.

Deze zomer ging ik gretig in op de vraag om in mei het gras niet te maaien. ‘Maai mei niet!’ schreeuwden ook de orchissen. Het gras werd een halve meter hoog en de wilde wespenorchis klom gezwind mee naar boven. 

Ondertussen was de familie sterk uitgebreid. Her en der, verspreid over het gazon, tuurden er bloemstengels naar de zon. De bijtjes in rijtjes zouden pas in augustus te ontwaren zijn.

In juli zat er niets anders op dan het hele grasveld te maaien

met een schaar.

Lang leve de wilde wespenorchis!




*De brede wespenorchis is een overblijvende plant die graag in de schaduw op onbewerkte grond bloeit. De plant behoort tot de orchideeën familie. Bestuiving door wespen zorgt voor de voortplanting. In onze contreien gaat het om de gewone wesp en de Duitse wesp. Beide zijn ook verlekkerd op het stuifmeel van de klimop. Een tuin omringd door planten heeft veel schaduw. Waar bovendien klimop welig tiert en de eigenaar weinig of niet het gazon maait, daar voelt de brede wespenorchis zich thuis.  


Reacties

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Meest gelezen